مدیریت و حسابداری

نکاتی در باب مدیریت و حسابداری

مدیریت و حسابداری

نکاتی در باب مدیریت و حسابداری

سرمایه گذاری روی طلا


چند تن از دانشجویان پرسیده اند: کدام شیوه خرید طلا بهتر است مصنوعات طلا، سکه یا شمش طلا؟ در پاسخ به این سوال باید شرایط فرد را ابتدا بررسی کنیم.


اگر فرد از مصنوعات طلا مثل انگشتر و النگو استفاده می کند طبیعتا این نوع سرمایه گذاری می تواند گزینه خوبی باشد.از آن جنبه که همراه سرمایه گذاری استفاده دیگری نیز در جریان است. اما با توجه به کارمزدی که در حال حاضر تقریبا یک چهارم ارزش طلا دریافت می شود برای سرمایه گذاری صرف، در صورتی که مصرفی برای شما نداشته باشد، گزینه خیلی خوبی نیست.

 

اما بین سکه و شمش کدام بهتر است؟ بستگی دارد که شمش را چگونه بتوانیم بخریم.اگر با کارمزد بالاتر از دو درصد بخریم طبیعتا خیلی مناسب نیست. نکته دیگر در خرید شمش این است که چقدر به عیار آن اطمینان داریم.شمش های غیر شرکتی و تهیه شده از طلای آب شده ممکن است در بخشهای مختلف عیار یکسانی نداشته باشد و احتمال تقلب در آن زیاد است. در بازار ایران معمولا این شمش ها مورد استفاده قرار می گیرد و عیار آن 18 یا 750 باید باشد.در حالی که عملا این عیار کمتر از 750 است.

برای فعالان صنف طلا خرید شمش خیلی خطرناک نیست و برای آن کارمزد زیادی هم نمی پردازند.بررسی عیار نیز برای آنها آسان است. اما برای افراد عادی ممکن است در وهله اول با دشواری هایی همراه باشد. اگر شمش استاندارد مورد تایید شرکت معتبر نیز وجود داشته باشد قطعا می تواند گزینه خوبی باشد.


اما سکه در چه شرایطی است؟ سکه شمشی است که بانک مرکزی با زیبایی آن را ضرب می کند و عیار این شمش 22 است.برای ضرب هم تقریبا 5 هزار تومان بانک مرکزی دستمزد می گیرد.قیمت سکه معمولا در بازار ایران با حباب همراه است.یعنی علاوه بر حق ضرب 5 هزار تومانی باز هم از ارزش واقعی طلای موجود در آن گرانتر است. اگر این حباب خیلی بالا باشد سکه برای سرمایه گذاری در برابر شمش گزینه خوبی نیست. اما در شرایط استثنایی هم اکنون حباب سکه تمام منفی ، نیم سکه و ربع سکه دارای حباب است(با محاسبه قیمت دلار 3300 تومان) و  مقدار حباب را می توانید در صفحه اول طلا نیوز یا نشانی زیر بررسی کنید:

http://www.talanews.com/fa/kxka

و  سکه یک گرمی همچنان حباب دارد.

در این حالت استثنایی خرید سکه  تمام برای بلند مدت در صورتی که طلا را گزینه سرمایه گذاری انتخاب کرده باشید ، بهترین گزینه است. به این نکته هم می توانید توجه کنید که فروش سکه به مراتب آسان تر از شمش و مصنوعات طلاست.

هرچند همه چیز قابل پیش بینی نیست. مخصوصا نتایج مذاکرات سیاسی و قیمت دلار در روزهای آتی . اما پول درآوردن کار ساده ای نیست و افرادی موفق هستند که ریسک های عاقلانه تری می کنند. یعنی هم باید جسارت داشته باشید و هم عاقلانه رفتار کنید. دو جریانی که با هم در تضاد است!

در هر صورت این فقط پاسخ به سئوالات مختلف بود و صرفأ یک  نظرپیشنهادی است .سعی کنید در هنگام سرمایه گذاری با سایر صاحبنظران ومتخصصین مشورت نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد