مدیریت و حسابداری

نکاتی در باب مدیریت و حسابداری

مدیریت و حسابداری

نکاتی در باب مدیریت و حسابداری

ایدز

این هفته همه جا صحبت از بیماری ایدز است بر آن شدم تا مطلب زیر را که در روزنامه جام جم چاپ شده بود را منتشرنمایم تا جوانان پاک این سرزمین که وبلاگ را مطالعه می کنند سفیران گسترش سلامت و بهداشت در جامعه باشند. و امیدوارم با کمک و همیاری هم در نشر اخبار سلامت کوشا باشیم.

آژیر ایدز برای زیر 20 ساله‌ها

جام جم آنلاین: از قدیم گفته‌اند هرچه بیشتر بدانید بیشتر رنج می‌کشید که یعنی هرچقدر بیشتر ابعاد یک واقعیت را درک کنید، عمیق‌تر از معنا و عواقبش با خبر می‌شوید اما در حوزه اجتماعی به این استدلال، باید جزئی دیگر هم اضافه کرد و گفت: هرچه بیشتر بدانید، بیشتر رنج می‌کشید و همین رنج است که باعث می‌شود به فکر چاره‌اندیشی برای رویدادی که می‌تواند آسیبی اجتماعی باشد، بیفتید.

همه این مقدمه‌چینی‌ها به این خاطر است که شما را آماده بیشتر دانستن کنیم؛ آگاهی که حتما دلواپس‌تان می‌کند و رنج‌تان می‌دهد اما ما و شما، ‌برای پیدا کردن راه چاره، به این دل‌نگرانی نیاز داریم. می‌پرسید آن اخبار چیست که ما ایمان داریم شما را هم مثل خودمان به فکر وا می‌دارد؟

ما برایتان جدیدترین آمار مربوط به وضع ایدز را از سراسر کشور آورده‌ایم. این خبرها را مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری ایدز و مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت آن را با استناد به پژوهش‌هایی که در وزارت بهداشت انجام شده،‌ ارائه کرده‌اند؛‌ خبرهایی که خوش نیست مثلا:

ـ بیش از 24 هزار نفر به عنوان بیماران ناقل ویروس اچ‌آی‌وی در سیستم بهداشتی کشور شناخته شده‌اند که 90.8 درصدشان مرد و 9.6 درصد زن هستند اما گفته می‌شود آمار واقعی ناقلان ویروس ایدز در ایران باید بسیار بیشتر از این باشد، دست‌کم 90 تا 120 هزار نفر.

ـ سن ابتلا به ایدز در ایران به زیر 20 سال رسیده است و بیشتر مبتلایان به این بیماری بین 20 تا 40 سال سن دارند.

ـ در مقایسه با یک دهه گذشته میزان ابتلای زنان به ایدز 10 ‌برابر شده است.

ـ وزیر بهداشت وضع ایدز در کشور را به آتشفشانی خاموش تشبیه کرده و نسبت به تغییر الگوی ابتلا به ایدز بشدت هشدار داده است و گفته گرچه هنوز اعتیاد تزریقی شایع ترین علت ابتلا به ایدز در کشور است اما سرایت از راه جنسی نیز افزایشی چشمگیر داشته و به احتمال نزدیک به یقین در سال‌های آینده به علت اصلی ابتلا به این بیماری تبدیل خواهد شد.

ـ مواد مخدر روانگردانی مانند شیشه، تمایلات جنسی را هشت تا 10 برابر می‌کنند و این تمایلات به ارتباط جنسی پرخطر با شرکای جنسی زیاد منجر می‌شود و خطر ابتلا به ایدز را در مصرف‌کنندگان مواد مخدر افزایش می‌دهد.

ـ وزیر بهداشت با استناد به جامعه آماری 200 نفری از زنان ویژه، اعلام کرده است که نیمی از آنها ناقل ویروس ایدز بوده‌اند. او تاکید کرده است که هر زن ویژه بیمار می‌تواند پنج نفر را به بیماری مبتلا کند.

حالا شما هم مثل ما نگران هستید؟ باور کردید که خیلی وقت‌ها آگاهی، رنج به همراه دارد. به گمان تان مهم‌ترین گام برای مهار ایدز در کشور چیست؟ مسلما، آموزش؛ آموزشی که اگر بخواهیم بی‌پرده درباره حد و مرزش توضیح بدهیم در وهله اول باید درحوزه مسائل جنسی و خطرات تعدد شرکای جنسی و ارتباط جنسی حفاظت نشده به جوان‌ها ‌باشد و پس از آن پیشگیری از اعتیاد در اقشار مختلف و آموزش معتادان پرخطر برای پیشگیری از بیماری.

واضح است که با توجه به افزایش جمعیت زنان ناقل ویروس اچ‌آی‌وی و بیشتر شدن خطر به دنیا آمدن کودکانی با این بیماری، زنان باید به شکل وی‍ژه‌ای تحت آموزش قرار بگیرند و از آن گذشته، زنان ویژه‌ای که مدت‌هاست سازمان‌ ها و نهادهای گوناگون بر‌سر جمع‌آوری و نگهداری‌شان برای هم لغز می‌خوانند، نیز باید سرانجام به مراکز ویژه بازپروری منتقل شوند و سپس در آمارگیری جامع دقیقا مشخص شود چه تعداد از آنها به ویروس اچ‌ای‌وی آلوده شده‌اند. به گمان‌تان برای انجام همه این فعالیت‌ها چقدر فرصت داریم؟ سرعت رشد جمعیت ناقلان ویروس اچ‌آی‌وی ثابت می‌کند وقت زیادی نمانده است و اگر دیر بجنبیم مثل همیشه، ناگهان خیلی زود، دیر می‌شود.

مریم یوشی‌زاده - گروه جامعه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد